Chinouk Thijssen opent elfde editie De Schoolschrijver in Charlois

Dinsdag 4 maart gaf kinderboekenschrijfster Chinouk Thijssen het startsein in de regio Rotterdam voor de elfde editie van het Halfjaarprogramma van De Schoolschrijver. Op de Ibn-I-Sina school in Charlois presenteerde ze haar nieuwste boek. In heel Rotterdam doen dit schooljaar vijf scholen mee met het Halfjaarprogramma dat, in samenwerking met de Bibliotheek op school, is ontwikkeld voor basisschoolleerlingen die betere lezers en sterkere schrijvers willen worden.

Een professionele kinderboekenschrijver mét training en leservaring verbindt zich een half schooljaar lang aan een basisschool. Deze Schoolschrijver gaat in het lesprogramma aan het werk met de leerlingen, ouders en leerkrachten. De start van de elfde editie verliep dit jaar anders dan gebruikelijk. In plaats van een nationale aftrap en de regionale startfeesten, onthaalden scholen zelf hun Schoolschrijver op feestelijke wijze in kleine kring.

Chinouk Thijssen (1983) is auteur van diverse bekende Young Adult boeken, zoals de Truth of Dance-trilogie en Fataal Spel. Binnenkort verschijnt het eerste kinderboek van haar hand. De leerlingen van Ibn-I-Sina kregen de primeur: Chinouk heeft hen tijdens de aftrap van het halfjaarprogramma voorgelezen uit eigen werk. Vanaf haar telefoon, want het boek is nog niet gedrukt. De komende maanden zal de schrijfster een inkijkje geven in hoe het boek tot stand kwam, maar ook zal zij met de kinderen gaan lezen, voorlezen, zet zij de leerlingen aan het denken over hoe een verhaal is opgebouwd en leert zij de leerlingen zelf verhalen schrijven.

Wie doet er mee?

Dit schooljaar doen de volgende Rotterdamse scholen en schrijvers mee aan het Halfjaarprogramma:

• OBS De Barkentijn (Marcel van Driel)
  • Heldringschool (Marlies Verhelst)
  • SBO Hoogvliet (Annejan Mieras)
  • OBS De Plataan (Marlies Slegers)
  • IBS Ibn-i-Sina (Chinouk Thijssen)

Vanaf april kunnen scholen zich aanmelden voor deelname aan het Halfjaarprogramma in het nieuwe schooljaar. Interesse? Neem contact op met je accountmanager of leesconsulent.

Over de Bibliotheek op school

De Bibliotheek op school is een landelijk programma waarvoor bibliotheken en het onderwijs nauw met elkaar samenwerken. Het doel: zorgen dat leerlingen meer leesplezier krijgen, digitaal vaardiger worden en hun taalontwikkeling verbeteren. Zo geven leesconsulenten workshops over interactief voorlezen en over het creëren van een prettige leessfeer in de klas. Ook zorgen ze voor een wisselende boekencollectie op school, waarin ieder kind een boek vindt dat bij hem of haar past. Zo krijgen kinderen meer plezier in lezen, pakken ze eerder zelf een boek en maken ze elkaar enthousiast om te lezen.

Over De Schoolschrijver

Stichting De Schoolschrijver biedt sinds 2010 programma’s rond lezen en schrijven voor alle basisscholen die hun leerlingen willen helpen betere lezers en sterkere schrijvers te worden. ‘Ieder kind taalsterk’ is daarbij het motto. Het is bewezen dat kinderen die met plezier lezen, hun woordenschat en taalvaardigheid vergroten. Kinderen krijgen met het Halfjaarprogramma meer zelfvertrouwen in taal en scoren hoger op de Cito-toets. Dat geeft ze meer kansen op school en later in de samenleving.