Wintertips!

Tips om te lezen, te kijken, te luisteren en te doen tot 12 jaar

Winter website

Het is winter. De dagen zijn kort en de avonden lang. De kachel brand en buiten is het koud. Soms vallen er heel zachtjes sneeuwvlokken en kan je een sneeuwpop maken of een sneeuwballengevecht houden. Misschien vriest het wel en kun je gaan schaatsen.

Als het echt weer is om binnen te blijven (of omdat het moet vanwege corona) dan vind je hier tips zodat je je niet hoeft te vervelen.

Uiteraard kun je boeken lenen bij Bibliotheek Rotterdam. Maar veel titels vind je ook bij de online Bibliotheek. Als bibliotheeklid heb je toegang tot alle e-books en luisterboeken. Zo lees en luister je altijd en overal.

Boeken lezen

Winter! De leukste versjes, liedjes en verhaaltjes voor een mooie winter

Sneeuwballen gooien, een schaatswedstrijd houden en een sneeuwpop maken. Of lekker binnen blijven in je pyjama, koekjes bakken en warme chocolademelk drinken. In dit mooie voorleesboek staan de leukste versjes, verhalen en avonturen voor knusse winteravonden. Met verhalen en tekeningen van Jet Boeke, Dick Bruna, Ted van Lieshout, Harmen van Straaten, Max Velthuijs, Fiep Westendorp en vele anderen. Vanaf ca. 3 t/m 8 jaar.

Thomas in de sneeuw | Gisette van Dalen

Fien tikt op de ruit. 'Kom je?' Thom schiet zijn jas aan. 'Wat is er?' roept hij. 'Ik weet iets leuks', lacht Fien. Ze bukt. Dan maakt ze een bal. Fien steekt haar arm in de lucht. 'Niet op mij!' dreigt Thom. Dan gooit Fien. Maar ze mikt niet op Thom. De bal gaat naar Thoms huis. Pats! Het sneeuwt! Thomas en Fien gooien sneeuwballen, gaan sleeën, maken een sneeuwpop en beleven nog veel meer avonturen. Wil jij graag leren lezen? Dan is dit boekje vol winterpret voor jou! Hoe werkt het? Je papa of mama leest een verhaaltje voor, en jij mag steeds de dikgedrukte zinnen hardop lezen.

Extra speciaal (duh!) | Tom Groot 6 | Liz Pichon

'Het is superkoud buiten en we hopen allemaal dat het gaat sneeuwen. Yes! Dirk en ik kunnen dan een sneeuwpop van Haan maken (een sneeuwhaan) en een sneeuwballengevecht houden (pas maar op, Delia!). Oma is een nieuwe trui voor me aan het breien, maar ik vraag me af of die wel gaat passen...'. Met alweer het zesde deel van de serie Tom Groot kunnen kinderen zich onderdompelen in de hilarische wereld van de vet goede, superslimme en extra speciale Tom Groot.

E-books lezen

Winterpret | Woezel en Pip | Guusje Nederhorst

9 winterse voorleesverhalen over Woezel en Pip en hun vriendjes, Molletje, Buurpoes, Tante Perenboom. In dit boek beleven ze leuke avonturen in de winter. Voorlezen vanaf ca. 3 t/m 5 jaar.

Vet koel | Het leven van een loser 13 | Jeff Kinney

Er ligt een dik pak sneeuw. Door zware sneeuwval sluit Brams school; iedereen heeft ijsvrij. Geweldig, maar de buurt waar Bram woont, verandert in een slagveld met echte sneeuwforten en sneeuwballengevechten. Bram en zijn vriend Theo moeten hun weg vinden tussen verbonden, verraad en oorlogvoerende bendes. Vanaf ca. 10 jaar.

Luisteren

Nijntje in de sneeuw, en andere winterverhalen | Luisterboek | Dick Bruna

De winter is leuk! Want in de winter kun je sneeuwballen gooien, lekker sleeën en het is een seizoen van mooie feesten! Luister zelf maar hoe Nijntje en haar vriendjes de winter doorkomen.

Domper, Krik en Melle | Luisterboek | Hanna Kraan

De drie vrienden Krik de eekhoorn, Melle de merel en Domper de pad maken allerlei avonturen mee in de tuin van de familie Keizer. Vanaf ca. 5 jaar.

Kijk in onze catalogus waar je het luisterboek kunt lenen.

Kijken

Winterpret |Buurman & Buurman | DVD

De winter kan superleuk zijn, maar voor de buurmannen zorgt het juist voor problemen. De geliefde buurmannen gaan weer op hun eigen manier aan de slag om van alles een succes te maken. Het is weer genieten van het gestuntel van de beide buurmannen, die zelf juist vinden dat ze zo handig zijn. Kortom, er is deze winter weer genoeg werk aan de winkel voor Buurman en Buurman. A je to! Vanaf ca. 5 jaar.

Kijk in onze catalogus waar je het luisterboek kunt lenen.

Witte ijshelden | Freeks Wilde Wereld!

Freek vaart in de Noordelijke IJszee tussen de kleinste walvissen ter wereld, spierwitte beloega's. En hij spot het gevaarlijkste landroofdier ter wereld: de ijsbeer. Die eet alles wat hij tegenkomt en ruikt een prooi op dertig kilometer afstand. Reden voor Freek om afstand te houden.

Sneeuwbulldozerbestuurder | Klaas kan alles

Klaas probeert een bijzonder beroep uit. Deze keer is Klaas voor één dag Pistenbully-bestuurder, Mikko Lönnström. Klaas kan niet wachten om de sneeuwbulldozer te mogen bedienen.

Doen

Winter | Interactieve schoolplaat over de seizoenen

Als je thuis of inn de klas zit  en door de ramen naar buiten kijkt, zie je de vier seizoenen. Uit elk raam kijk je naar een ander seizoen. Klik op het raam van de  winter en ontdek wat je in dit jaargetijde allemaal kunt zien. Voor 0-6 jaar.

Sneeuwballenschieter maken | met Lady Lemonade

Wil je ondanks een gebrek aan sneeuw toch heel graag een sneeuwballen gevecht houden? Maak dan deze sneeuwballenschieter! Daarmee kun je het hele jaar door sneeuwballen gevechten doen. Of er nu sneeuw ligt of niet. Super simpel én lol is gegarandeerd!

Elke sneeuwvlok is uniek, dus ook de sneeuwvlokken die jij maakt! Of het nu 24 december of 24 juli is, deze sneeuwvlokken zijn prachtig en heel eenvoudig te maken; je hebt alleen maar wat papier en een schaar nodig. Omdat ze zo simpel en mooi zijn is het altijd leuk om papieren sneeuwvlokken te maken, zowel voor kinderen als voor volwassenen.

Meer lezen