Leestips van leesconsulenten: voor groep 3 en 4 (deel 3)

In deze rare tijden kunnen wij onze boekenliefde niet ín de scholen op leerlingen en leerkrachten overbrengen, daarom hopen wij op vele andere manieren te inspireren. In deze post zetten wij – team Educatie van Bibliotheek Rotterdam - onze tips voor groep 3 en 4 voor jullie op een rijtje. Ben je nog opzoek naar een mooi (voorlees)boek? Lees dan gauw verder.

Leestip van leesconsulent Marieke:

Een ontroerend verhaal over twee uilenjongen die zonder ouders moeten leren uitvliegen. Appelaar de appelboom zorgt voor de uiltjes. Niet alleen door hun nest te huisvesten, maar… nee, dit moet je echt zelf lezen! Het is te mooi! Geschikt om voor te lezen, maar ook om in tweetallen te gebruiken voor theaterlezen in groep 5/6 of voor de betere lezers in groep 4. En bijzonder geschikt om met je groep te praten over thema’s als: angst, loslaten, rouw, zorgen voor iemand, jezelf opofferen, vrienden en vijanden. Prachtige illustraties van Sabien Clement die je tijdens het voorlezen vooral op het digibord zou moeten delen met de kinderen. Alleen al over de illustraties kun je met de kinderen praten!

Uilskuiken en Takkeling van Raf Walschaerts en Ariane Sonck, voorlezen vanaf ca. 5 jaar, zelf lezen vanaf ca. 7 jaar.

Leestip van Jacky én Els:

Dit boek wordt door twee collega’s aangeraden, dus dan moet het wel echt een leuk boek zijn ;) De mama van kalf Eefje leest elke avond een sprookje voor. Maar nu wil Eefje een sprookje over een koe. Waarom bestaat dat niet? Er zijn sprookjes over alle dieren maar niet over een koe. Eefje gaat op zoek.

Els: 'Er was eens een koe' van Pim Lammers is een nieuw deel uit de serie Tijgerlezen. Ik ben fan!

Jacky: 'Er was eens een koe' is een heerlijk, grappig en spannend (voorlees)verhaal vol geestige verwijzingen - met een twist - naar bekende sprookjes.
Een sprookje over jezelf, wie wil dat nou niet? Waar zou jouw sprookje over gaan? Ben je een gewoon meisje of jongen of een prins of prinses? Waar en wanneer speelt het sprookje zich af, komt er een boze heks in voor of een draak? Gebeurt er iets ergs? En wat doe je dan? Leef je nog lang en gelukkig? Daar kun je samen eindeloos over fantaseren. Marije Tolman maakte er lieve, grappige en kleurrijke tekeningen bij.

Er was eens een koe van Pim Lammers, vanaf 6,5 jaar.

Leestip van leesconsulenten Mattie en Esther:

In het Heerlijke Hartenwoud wordt een kleine poezelige eenhoorn geboren. Hoewel iedereen hem ontzettend li-la-lief vindt en hem gesuikerd geluksgras voert, gedraagt hij zich helemaal niet als een eenhoorn. Hij zegt constant op alles NEE, dus noemt zijn familie hem de NEEhoorn.

Op een dag ontsnapt de NEEhoorn uit het Hartenwoud en ontmoet hij een wasbeer die niet wil luisteren, een hond die echt nergens van houdt en een prinses die het met niks eens is. Samen trekken ze eropuit. Want samen chagrijnig zijn, is veel leuker!

Esther: Dit is een boek met heerlijke humor én ook nog eens op rijm. Het is wel een gevalletje: je vindt hem geweldig óf vreselijk… En alleen al vanwege het omslag wilde ik dit boek lezen: een heerlijke chagrijnige eenhoorn, wat wil je nog meer?

De NEEhoorn van Marc-Uwe Kling, vanaf 6 jaar.

Leestip van leesconsulent Ida:

Ik ben net begonnen in dit derde deeltje over Sammie maar heb al zo vreselijk moeten lachen! Sammie is een meisje met erg veel fantasie. Af en toe gaat ze daar zo in op dat veel mensen haar niet meer kunnen volgen. Zoals de juf het heel treffend zegt: Sammie, niet nu! In dit deeltje gaat ze leren lezen en dat vindt ze super moeilijk! Haar beste vriendin Rosabelle leest al dikke boeken maar Sammie lukt het zelfs niet met de boekjes uit de makkelijk lezen mand. Natuurlijk gaat ze daar met al haar fantasie wel iets op verzinnen. Zoals alle boeken uit de serie Tijgerlezen staat het vol met grappige tekeningetjes en is de opmaak overzichtelijk. Zelf lezen voor goede lezers vanaf 7 jaar en heel geschikt om voor te lezen.

Sammie en het zwarte lammetje van Abby Hanlon, vanaf 7 jaar.

Leestip van leesconsulent Kim:

Kim tipt: 'Die kleine is Don, de lange is Sjon'.

Don en Sjon wonen samen in een huisje aan het meer. Don, de kleine, komt thuis met gekke vriendjes of een enorme hond. Sjon denkt er het zijne van. Toch blijven ze de allerbeste vrienden.

Een boek met zes korte stripachtige verhaaltjes voor beginnende lezers over Don en Sjon.

Die kleine is Don, die lange is Sjon van Catharina Valckx, vanaf 6,5 jaar.

Leestip van leesbevorderaar Marleen:

Ken je de Supermeiden-serie van Zwijsen al? Speciaal voor meisjes van 7-9 jaar is er de serie Supermeiden! Avontuurlijke, grappige én gezellige boeken geschreven door populaire kinderboekenschrijvers als Jolanda Horsten, Mariken Jongman en Janneke Schotveld.

Theater Popcorn is een stoer meidentheater, waar de meiden zelf alles regelen: decors, kostuums, licht en geluid. Maar tijdens een belangrijke voorstelling gaat het mis.

Theater Popcorn – Toi toi toi van Monique van der Zanden, vanaf 7 jaar.

Meer lezen