Leestips van leesconsulenten: voor groep 5 en 6 (deel 3)

In deze blogposts zetten wij – team Educatie van Bibliotheek Rotterdam - onze favoriete boeken voor groep 5 en 6 op een rijtje. Onze favorieten van dit moment welteverstaan, want vraag je het ons over een paar maanden weer, dan kan het zomaar weer een hele andere lijst worden. Hieronder lees je de favorieten van leesconsulent Marieke. Zij vertelt welk boek je kan aanraden aan de leerlingen die het liefst alleen strips of moppenboeken lezen én ze vertelt over een detective die zich helemaal afspeelt in de bibliotheek. Lees gauw verder...

Grapman

Mijn zoon Casper, groep 4, leest thuis het liefst strips of moppenboeken. Grapman heeft van allebei wat en hij heeft het dan ook in één ruk uitgelezen en vroeg al naar het vervolg! En ik snap wel waarom, want het boek is geweldig vormgegeven met direct aan de binnenkant van de kaft allemaal gekleurde smileys met diverse gezichtsuitdrukkingen. De illustraties bij het verhaal zijn van Kees de Boer en als Tjibbe Veldkamp je leerlingen nog niet doet grijnzen met zijn beschrijving van het avontuur van Grapman, dan doen de tekeningen dat wel.

Nik is een doodgewone jongen die school niet zo belangrijk vindt. Hij is echter wel helemaal vol van zijn zelfverzonnen moppen en noemt zichzelf daarom Grapman. Hij heeft zelfs een speciaal Grapman t-shirt! Met zijn klasgenootje Noor en zijn verschrikkelijk chagrijnige meester komt Grapman in een bijzonder avontuur terecht waar hij Noor en zichzelf uit probeert te redden met zijn grappen. Maar of dat werkt…?

Grapman - Held met humor van Tjibbe Veldkamp, vanaf 8 jaar.

Wonderbos

Marieke tipt voor kinderen vanaf 9 jaar (dus ook voor de groepen 7 en 8) ‘Wonderbos’ van Jan Paul Schutten. Een sprookjesachtig informatief boek over het bos en al het moois dat je daar kunt vinden door het jaar heen. Mooie zwart-witte zoekplaten, heel gedetailleerd. Elke maand van het jaar heeft een eigen zoekplaat, een bijbehorend algemeen verhaaltje en twee bladzijdes met illustraties van vondsten uit het bos met beschrijving. Ik kon het bos bijna ruiken door de illustraties!

Wonderbos van Jan Paul Schutten, vanaf 9 jaar.

Sleutels

Een detective die zich helemaal afspeelt in de bibliotheek, wat wil je nog meer?! Er verdwijnen steeds meer spullen uit de bibliotheek. Twee vrienden gaan op zoek naar de dader. Leuk spannend, genieten voor iedereen die houdt van boeken om zich heen, maar door het hoge speurdersgehalte ook echt interessant voor kinderen die niet graag naar de bibliotheek gaan. Waarschijnlijk na dit boek wel ;-)!

Mooie bijkomstigheid: de hoofdpersoon heeft twee moeders en dat wordt in het begin van het boek heel terloops genoemd. Ik heb nog niet vaak kinderboeken gelezen waar dit gewoon een gegeven is en niet een belangrijk thema in het verhaal.

Sleutels van Annemarie Jongbloed, vanaf 9 jaar.

Chip & Bos

De vader van Chip werkt in een robotfabriek. Als de vader van Chip verdwijnt en robots de stad over nemen, weten Chip en buurjongen Bos dat het goed mis is in Essenstad! Zou het ze lukken om het tij te keren? Dit boek is geen graphic novel, maar spreekt door de illustraties wel kinderen aan die daarvan houden. Stripachtige tekeningen zuigen je het verhaal in. En het is knap als dat bij mij lukt met een verhaal over robots… ;-)!

Chip & Bos Roborangers van Tineke Honingh, voorlezen vanaf ca. 7 jaar, zelf lezen vanaf ca. 9 jaar.

Meer lezen