Schrijver in de spotlight: Jan Paul Schutten

Deze keer staat schrijver Jan Paul Schutten in de spotlight. Deze schrijver heeft enorm veel boeken én bekroningen op zijn naam staan. Zo won hij onder andere de Nienke van Hichtum-prijs én twee Gouden Griffels. Daarnaast was Schutten twee jaar lang de kinderboekenambassadeur, in deze rol wilde hij vooral de nadruk leggen op informatieve boeken. Boeken van Jan Paul Schutten zijn het bewijs dat informatieve boeken niet saai hoeven te zijn. Sowieso zijn er tegenwoordig heel erg veel leuke informatieve boeken te vinden, maar die van Jan Paul Schutten zijn echt wel onmisbaar in de schoolbibliotheek!

Graaf Sandwich

Graaf Sandwich is een van mijn favorieten van deze schrijver. Want ik weet nu voor altijd waarom het getal ‘57’ op een fles Heinz ketchup staat én dat dit helemaal niet klopt. Het is daarnaast heel leuk om met leerlingen te discussiëren over het beleg op de duurste pizza ter wereld. Wat denk jij dat hierop zat? En belangrijker nog: was die pizza zijn geld waard? Een verhaaltje beslaat enkele pagina’s en is dus ook fijn voor leerlingen die zich niet al te lang kunnen concentreren. Graaf Sandwich is in voorgaande jaren eens gebruikt voor Nederland Leest junior en daarom is er veel lesmateriaal rondom dit boek te vinden.

Wonderbos, Tim de boswachter & grappig worden

Van Schutten zijn in 2020 veel nieuwe boeken uitgekomen, zoals: Hoe word je grappig als je niet leuk bent? Een boek uit de serie Tijgerlezen voor beginnende lezers over de vraag: wat nu als je niet grappig bent? Kun je leren om grappig te worden? Tim de kleine boswachter, een boek over Tim, die samen met zijn vriendin Tippi avonturen beleeft in het bos. Voor kinderen vanaf 7 jaar. En het mooie informatieve boek Wonderbos voor de hogere groepen (vanaf 9 jaar). Een leerzaam boek over het bos, met filosofische vragen, feiten en weetjes, en zoekopdrachten.

Het raadsel van alles wat leeft- en de stinksokken van Jos Grootjes uit Driel

De eerdergenoemde prijzen won Schutten onder andere voor het boek Het raadsel van alles wat leeft- en de stinksokken van Jos Grootjes uit Driel. Wat is er nou zo speciaal aan dit boek? Ten eerste is het ontzettend mooi vormgegeven boek en door het hele boek heen staan de bijzondere tekeningen van Floor Rieder. Ten tweede is het boek opgebouwd aan de hand van vragen. Vragen die nieuwsgierig maken, zoals: ‘Waarom lijkt een koe meer op een walvis dan op een paard?’ En ‘Hoe zou een dierentuin van 550 miljoen jaar geleden er uitgezien hebben?’ Wil je antwoord op deze vragen? Lees dan vooral het boek! Lees ook de andere twee boeken van deze reeks: Het wonder van jou en je biljoenen bewoners en Het mysterie van niks en oneindig veel snot.

Klik hier om te zien welke boeken van Jan Paul Schutten er in onze bibliotheek te leen zijn of schaf ze aan bij je (lokale) boekhandel voor in de klas.

Meer lezen