De Bibliotheek op school en COVID-19: wat nu?

Het coronavirus vraagt om een andere aanpak voor de Bibliotheek op school. Om zoveel mogelijk duidelijkheid te bieden in deze onzekerheid, hebben we een lijst met veelgestelde vragen samengesteld.

Klik hieronder op een vraag om het antwoord te kunnen lezen.

Contact bibliotheek en de school

Worden er dit schooljaar door de leesconsulent activiteiten uitgevoerd?

De leesconsulenten komen tot en met 14 januari niet naar scholen toe en ontvangen geen groepen in de bibliotheekvestigingen. Eventueel kan er in onderling overleg voor een digitaal alternatief worden gekozen.

Gezien de ernstige situatie waarin wij ons begeven, zeker in Rotterdam, nemen wij hierin nog altijd onze verantwoordelijkheid. Wij houden ons dan ook ten alle tijde aan de op dat moment geldende maatregelen. Op dit moment betekent dat, dat er geen fysiek contact zal zijn tussen onze medewerkers en uw professionals en kinderen. Dit draagt voor alle betrokkenen bij aan het reduceren van de besmettingskans.

Hoe verloopt het contact met de leesconsulent?

De leesconsulenten zijn zowel fysiek als op afstand beschikbaar en staan in nauw contact met de leescoördinator(en). Zij zijn bereikbaar via de e-mailadressen en telefoonnummers die bij de leescoördinatoren bekend zijn. Je kunt bij hen terecht voor inhoudelijke vragen over het programma de Bibliotheek op School of het Halfjaarprogramma van De Schoolschrijver.
Wanneer er algemene vragen zijn kun je terecht op het afdelingsnummer 010-2816240 of een e-mail sturen aan  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Kunnen we bibliotheekabonnementen blijven aanvragen?

Ja, vraag via de leescoördinator de leesconsulent om het digitale inschrijfformulier. De leesconsulent zorgt ervoor dat de lidmaatschapspassen met een begeleidende brief (eventueel per post) op school worden bezorgd.

Collecties en boekenleveringen

Worden webcollecties en wisselcollecties geleverd ondanks de maatregelen?

Ja, de webcollecties en wisselcollecties worden zonder tegenbericht gewoon geleverd volgens de jaarplanning.

Als er vragen zijn over de planning neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Kunnen kinderen boeken voor de webcollectie vanuit huis bestellen?

Ja, leerlingen kunnen ook thuis boeken bestellen voor de webcollectie!

Iedere school heeft hiervoor een unieke weblink ontvangen van onze accountmanagers. Leerlingen kunnen met deze link, hun gebruikersnaam en wachtwoord inloggen en vanuit huis boeken bestellen.

De leerkracht kan via het docentenmenu > reserveringen per groep bijhouden welke leerlingen boeken hebben besteld.

Als er vragen zijn over het bestellen van boeken neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Doordat leerlingen de boeken thuis hebben liggen, kunnen wij niet alle boeken meegeven met de collectiewissel. Is dit een probleem?

Nee, wij stimuleren scholen juist boeken aan leerlingen mee naar huis te geven indien klassen of de gehele de school tijdelijk moet sluiten. De achtergebleven boeken kunnen ook met een ander wisselmoment worden meegegeven.

Wij vragen wel om alle boeken tijdens het laatste inlevermoment voor de zomervakantie mee terug te geven, om volgend schooljaar weer complete collecties te kunnen leveren.

Activiteiten en groepsbezoeken

Kunnen groepsbezoeken aan de bibliotheek doorgaan?

In ieder geval tot en met 14 januari ontvangen wij geen groepen in de bibliotheekvestigingen. Indien er groepsbezoeken gepland staan, neemt de leesconsulent hierover contact met je op.

Inspiratie, tips en advies

Wat kunnen wij in de klas aan ‘de Bibliotheek op school’ doen?

Door 15 minuten vrij lezen per dag, leert een kind 1000 nieuwe woorden per jaar! Wij adviseren alle kinderen minimaal 15 minuten per dag vrij te laten lezen in de klas.

Doe je al langer mee met de Bibliotheek op school en heb je de afgelopen jaren de kunst kunnen afkijken van onze leesconsulenten? Houd dan ook eens zelf een boekenkring of boekpromotie. Hier vind je 25 korte werkvormen voor de onderbouw en hier 25 korte werkvormen voor de bovenbouw.

Heb je behoefte aan meer maatwerk? Neem dan contact op met de leesconsulent.

Waar vind ik informatie en inspiratie?

Op de onderwijspagina op onze website vind je informatie en inspiratie. Deze content vullen wij regelmatig aan, de leesconsulenten seinen de leescoördinatoren hierover in. Daarnaast sturen wij regelmatig een nieuwsbrief om alle scholen van tips en adviezen te voorzien.

Welke online bronnen voor taal- en leesplezier zijn er?

Klik hier voor een overzicht van handige websites. Wil je specifieke tips? Neem dan contact op met de leesconsulent.