Vier het Kikkerjaar!

2023 is het Kikkerjaar! 100 jaar geleden werd Max Velthuijs, de maker van de welbekende groene Kikker, in Den Haag geboren. Een goede reden om met Kikker aan de slag te gaan! Pak de boeken er weer eens bij, kijk een aflevering van Kikker op Netfix, en geef aan ouders de tip om in de voorjaarsvakantie een bezoekje te brengen aan het Kinderboekenmuseum!

De boeken van Kikker zijn zo fijn om voor te lezen omdat ze het ideale uitgangspunt zijn om in gesprek te gaan met de kinderen. Lees Kikker is Kikker met vertelplaten voor en ga dan in gesprek over waar iedereen goed in is. Of lees Kikker is verliefd (ook bij dit boek kan je bij Bibliotheek Rotterdam vertelplaten reserveren) als je met het thema lentekriebels aan de slag gaat. Op de website van Kinderboeken.nl vind je een speciale pagina met alles van Kikker: alle boeken, lestips, kleurplaten en ga zo maar door!

Kikker op Netflix

Het fijne van de serie Kikker, die je kan kijken op Netflix, is dat de makers zo trouw zijn gebleven aan het bronmateriaal. Je herkent duidelijk de verhalen van de boeken en de geweldige illustraties van Max Velthuijs. Ook leuk om eerst een boek voor te lezen en daarna met de klas de aflevering te bekijken. Herkennen ze het verhaal en zijn er dingen anders dan in het boek?

Voorleesfilmpjes rondom Kikker en zijn vrienden

Op The Reading Corner (voorheen De Voorleeshoek) vind je allerlei filmpjes rondom Kikker en zijn vrienden. Kijk voorbeeld: Kikker is verliefd, Kikker is Kikker, en Kikker en een heel bijzondere dag.

The Reading Corner (voorheen De Voorleeshoek) is beschikbaar voor scholen, met een schoolabonnement heb je toegang tot alle voorleesfilmpjes. Aanmelden voor een schoolabonnement kan hier. Als de leerlingen er thuis van gebruik willen maken, kunnen zij dit gratis doen door middel van hun bibliotheekabonnement!

Kikkertiendaagse – 20 t/m 29 maart 2023

Van 20 t/m 29 maart is de Kikkertiendaagse! De Kikkertiendaagse heeft vanwege het Kikkerjaar een gouden randje. Er is een nieuw Kikker boek en vanwege het feestjaar gaat dit boek over taart: Taart voor Kikker! Tijdens de Kikkertiendaagse worden er door het hele land activiteiten rondom Kikker georganiseerd. Kijk op de website van de uitgeverij voor alle activiteiten. Download snel de vlaggetjes (ook via de website van de uitgever) en vier een feestje met Kikker!

Kikker in het Kinderboekenmuseum

En geef ook vooral aan ouders als tip mee dat ze in de voorjaarsvakantie een bezoekje kunnen brengen aan het Kinderboekenmuseum! Natuurlijk is er de vaste tentoonstelling over Kikker, en er zijn ook veel verschillende extra activiteiten vanwege het Kikkerjaar. Volg bijvoorbeeld een workshop of breng een bezoekje aan het verteltheater. Kijk voor meer informatie op de website van het Kinderboekenmuseum.

Meer lezen