Ik, kim, sim en dan ... leren lezen!

Mijn officiële eerste woorden die ik kon lezen waren: boom, roos en vis. Ik kan me nog goed de letterdozen, de woorden in de klas, de botjesboeken en het verhaal met dia’s van Duimeliesje herinneren. Zo, weten jullie meteen van welke generatie ik ben! En jij, ben je van aap, noot, mies of maan, roos, vis? In het boek Ik ben van boom roos vis lees je de interessante geschiedenis van deze leesmethodes.

Leren lezen is niet altijd makkelijk

In het begin van het nieuwe jaar krijgen we vaak groepen 3 op bezoek in de bibliotheek. De kinderen hebben dan alle letters 'gehad' en dat is wel iets om te vieren. Zij begonnen vaak met ik, kim en sim. "En kunnen jullie dan nu alle boeken in deze bibliotheek lezen" vroeg ik een keer. Ja hoor, volgens hen was dat geen probleem. Wat heerlijk, het gevoel deze nieuwe wereld in te gaan en alles te kunnen lezen. Toch zijn er kinderen waar het al snel wat lastiger gaat, vooral als het om begrijpend lezen gaat. Blijft het dan nog steeds leuk om je in die nieuwe wereld te begeven? Of ga je het lezen ontlopen met gevolg dat je door te weinig oefening nog meer achterop komt? Het is onze taak om hen het plezier in lezen te helpen ontdekken en vast te houden.

Tips voor begeleiding bij het leren lezen

• Laat je kind zelf kiezen wat er gelezen wordt; strips, tijdschriften of informatieve boeken kunnen ook. Zoek vooral uit wat je kind interessant vindt.

• Let niet te veel op het AVI-niveau. Een makkelijk boekje is lekker om te lezen, maar een moeilijker boek kan een uitdaging zijn door een aantrekkelijk onderwerp.

• Lees om de beurt een bladzijde of lees een samenleesboek.

• Hoe hakkelig het ook klinkt: prijs de inspanningen van je kind.

• Geef het goede voorbeeld door zelf te lezen en te vertellen wat je er leuk aan vindt.

• Blijf voorlezen, ook als je kind al goed leest!

• Praat over het boek dat je kind leest of dat je samen leest.

• Dwing niet, dat werkt juist averechts.

Handige boeken voor het leren lezen

Plezier hebben in lezen

Waar het uiteindelijk vooral om draait is dat ieder kind ontdekt wat boeken je kunnen geven. Als je merkt dat je door te lezen meer komt te weten over jouw favoriete onderwerp of helemaal kan wegdromen in een fantasiewereld, lol kunt hebben of een spannend avontuur kunt beleven, wil je wel meer moeite doen om het goed te leren.

Laat je kind alsjeblieft niet allemaal saaie leesoefeningen op de computer invullen maar ga samen genieten van mooie boeken. Zoals ik bijvoorbeeld dat verhaal van Duimeliesje (die in een notendop sliep) nog precies weet, zo krijgen zij ook verhalen in hun hoofd. Het samen plezier hebben in (voor)lezen is het aller-aller-belangrijkst.

Over AVI-niveau's

Het AVI-niveau heeft te maken met technisch lezen. Bij technisch lezen gaat het om snel en zonder fouten een tekst lezen. De eerste vier niveaus (E-boeken) staan in een aparte kast in de bibliotheek.

Hieronder een overzicht van wanneer gemiddeld je kind ongeveer welk niveau bereikt heeft:

• S = start groep 3

• M3 = midden groep 3