De strijd tegen ontlezing

boekendoktersOp woensdag 12 juni vond in de Centrale Bibliotheek de jaarlijkse Conferentie Leesbevordering plaats. Met een programma vol lezingen en workshops proberen leerkrachten en 'boekendokters' een oplossing te vinden voor de ontlezing onder kinderen. Een verslag geschreven door Esther Wemmers.

Dit jaar was de Conferentie Leesbevordering gericht op professionals die werkzaam zijn met kinderen van nul tot twaalf jaar. Tijdens de inloop was er al genoeg te beleven. Zo kon je met je boekenproblemen langsgaan bij de boekendokters, die aanwezig waren aangezien ontlezing misschien wel epidemische vormen aanneemt. Ook Daniël Albering van de Kleine Kapitein stond er met een kraampje met de leukste boeken en er werd verteld over de VakantieBieb. Maar de eregasten waren toch wel Jillz en Klaver, twee Engelse Setters, die meedoen aan het project ‘Snuffellezen’.

leesambassadeLidewijde Paris – je kent haar van de Lees!ambassade – opende de middag met een inspirerende en humoristische lezing: ‘Waarom je je kop bij het lezen moet houden’. Lidewijde kan het iedereen aanraden om te praten over boeken; hier word je namelijk een stuk gelukkiger van. Een wijsheid die in de bibliotheek natuurlijk wordt beaamd. Hierna ging ze in op waarom lezen nou zo ontzettend belangrijk is. Je hoofd, stelde ze, moet je zien als een leeg magazijn. Hoe ouder je wordt hoe voller het magazijn wordt, want alles wordt daar opgeslagen. Door veel te lezen ben je aan het creëren en verbind je de dingen die je hebt opgeslagen in je magazijn.

De workshops

Na de lezing was er een eerste ronde met 4 workshops. Simone Arts, kinderboekenschrijfster én dit jaar Schoolschrijver bij een Rotterdamse school, gaf een schrijfworkshop. Een schrijfworkshop over geheimen, want schrijven over geheimen is altijd spannend. Tijdens deze workshop werd én het schrijven zelf ervaren én hoe je zelf zo’n schrijfworkshop kan geven. Om meteen met creatief denken te beginnen haalde Simone er een geheimzinnig doosje bij: 'wat zou dit voor doosje zijn? Waar komt het vandaan?'

DanielDe workshop van Daniël Albering (de Kleine Kapitein) was natuurlijk gevuld met de allerleukste en nieuwste boeken. Daarnaast gaf hij tips zoals: "lees elke dag het eerste hoofdstuk uit een boek voor en de kinderen willen aan het einde van de week gegarandeerd een van de vijf boeken lezen". Denise Bontje vertelde in haar workshop over bewust aan de slag gaan met mediaopvoeding. Ze ging hierbij in op het verschil tussen de rol van de docent en de rol van de ouder. Ook vertelde ze over de balans wat betreft mediagebruik. Als voorbeeld gaf ze Pokémon Go, een fenomeen waarbij er een goede balans is tussen buiten zijn en gebruik maken van een scherm. De vierde workshop, van recensent Bas Maliepaard, behandelde de vraag hoe je als leerkracht een goed boek uitzoekt. Belangrijk hierbij is natuurlijk: wat ís eigenlijk een ‘goed’ boek? Volgens Bas zijn kinderen geboren dichters en die moeten we blijven voeden door mooie boeken aan te reiken.

Na een intermezzo met soep en netwerken, was het tijd voor een tweede ronde met workshops. Denise Bontje gaf nogmaals een workshop over mediagebruik en kinderboekenschrijfster Betty Sluyzer gaf een workshop gericht op interactief voorlezen. In deze workshop werd ingegaan op de diverse dingen die je kan doen rondom boeken, zoals letters uitbeelden of het verbinden van boek en muziek. Bij de workshop van Ditha Verdel gingen de voetjes van de vloer tijdens Boekdans. Bij Boekdans staat een prentenboek centraal en wordt het verhaal ervaren door met muziek hier verdieping aan te geven. Welke gebaren maak je bijvoorbeeld tijdens een storm? En welke emotie hoort bij bepaalde muziek? De bezoekers konden ervaren hoe een workshop Boekdans in zijn werk gaat en gingen met een hoop tips en ideeën weg.

Lezing Bas Maliepaard

weneeddiversbooksDe dag werd afgesloten in het Bibliotheektheater met een lezing van Bas Maliepaard: #WeNeedDiverseBooks. Sinds Bas vader is geworden van de nu vierjarige Max, is hij veel bezig met de traditionele rolpatronen en hoofdpersonen die in boeken naar voren komen. Waarom is het donkere kindje nooit het hoofdpersonage in het verhaal, was een van de onderwerpen die hij aan de kaak stelde. Het was volgens hem veelzeggend dat terwijl er zoveel mensen in de zaal zitten, we toch heel hard moesten nadenken over hele bekende titels met een donkere hoofdpersoon. Hij deed dan ook een oproep om eens uit te kijken naar boeken met een grote diversiteit, waarbij we kunnen denken aan: sekse, uiterlijk, cultuur, LHBTI+ en een handicap. Want de volgende quote die Bas aanhaalde is precies wat er nodig is: “Kinderen hebben behoefte aan zowel spiegels als ramen. Veel gekleurde kinderen zien de wereld alleen via ramen en zij hebben spiegels nodig. Andere kinderen zien alleen spiegels en zij moeten de wereld ook door ramen leren zien.” (Quote van: Sharon McElmeel) En met deze wijsheid werd de conferentie Leesbevordering 2019 afgesloten en gingen de bezoekers met nieuwe inspiratie naar huis.