Review: Verlangen naar minder - Jelle Derckx

Soms verandert een boek je leven. Jelle Derckx, acteur en oprichter van de blog Growthinkers, gooide zijn leven radicaal om na het lezen van een tachtig jaar oud zelfhulp-boek. Nu wil hij andere mensen inspireren met zijn eigen boek, Verlangen naar Minder.

Onlangs interviewden we Jelle, in de aanloop naar het theatercollege over minimalisme, dat hij deze week samen met Dennis Storm geeft in het Bibliotheektheater. Die video staat inmiddels op ons YouTube-kanaal. Voor de camera zit een zelfverzekerde jonge man, die rustig uit de doeken doet welke levenslessen hij de afgelopen jaren heeft opgedaan en hoe die hem brachten op het pad van minimalisme. Hoe anders was dat zeven jaar geleden, toen zijn leven bepaald werd door zorgen, eenzaamheid, twijfels en negatieve gedachten. "Zoals we nu allemaal leven, is dat hoe het hoort te zijn?", vraagt hij zich af in zijn boek Verlangen naar minder. "Ik geloof van niet. Ik voel me niet prettig bij de gejaagde cultuur, bij de individualistische doelen die velen nastreven en bij de focus op geld. Dat maakt me angstig en het zorgt ervoor dat ik niet tot de kern kom van mezelf. Terwijl ik wel voel dat daar ergens een piepklein waakvlammetje brandt. Het is er, ik kan er alleen niet bij."

De ommekeer komt als hij op reis gaat naar Brazilie en daar de klassieker Denk groot & word rijk van Napoleon Hill leest. Het doet hem inzien: "Ik heb angsten onbewust te belangrijk gemaakt in mijn leven. Ik heb reactief geleefd. Ik heb me laten meedrijven en er niet voor gekozen om ergens naartoe te duiken." Terug in Nederland pakt hij het anders aan. Zijn leven staat voortaan in het teken van persoonlijke groei. Hij start een blog (het huidige Growthinkers) en gaat schrijven over groei - en later over minimalisme.

Op het eerste gezicht lijkt Verlangen naar minder vooral op een coming-of-age-verhaal. Jelle houdt zich niet in: hij schrijft een bijzonder persoonlijk verhaal, eerlijk en kwetsbaar. Hij schrijft over zijn zoektocht naar de liefde, de moeizame relatie met zijn vader en de twijfels die horen bij de onzekere carriere van een acteur, wachtend op zijn grote doorbraak. Alleen al die kwetsbaarheid verdient bewondering. Wie Verlangen naar Minder oppakt en een praktisch boek verwacht boordevol tips voor een minimalistische levensstijl, komt bedrogen uit. In het tweede deel van het boek geeft hij zeker bruikbare tips, voor minimalistische cadeaus, een stressvrijer en duurzamer bestaan en minder uitstelgedrag, om er maar een paar te noemen.

Maar daarin schuilt niet de waarde van Jelles boek. Tips voor een minimalistisch leven zijn snel gevonden, je hoeft alleen maar even te googlen. Minimalisme is natuurlijk ook geen doel op zich, maar een manier om een fijner, beter leven te leven. De uitdaging is dus ook juist minimalistische principes toe te passen, in een leven dat je steeds weer voor verrassingen stelt, vol chaos en afleiding. Temidden van alle prikkels jezelf steeds weer de vraag te stellen: wat vind ik belangrijk en welke dingen kan ik uit mijn leven verwijderen? En dat is een flinke uitdaging. Het is inspirerend te lezen hoe Jelle dat heeft gedaan en juist die reis maakt van Verlangen naar minder een lezenswaardig boek. Een goed boek zet je aan het denken en - uiteindelijk - in beweging. En juist Jelles ode aan kwetsbaarheid zorgt daarvoor. En in dat opzicht treedt hij, tachtig jaar na Napoleon Hill, in de voetsporen van zijn voorbeeld.